Правила за игра на табла
Какво е нужно за игра на Табла
За игра на табла са нужни:
- Дъска разделена на 4 полета от по 6 двуцветни позиции.
- 15 черни и 15 бели пула.
- Два стандартни зара (от 1 до 6).
Как се реди Табла
Условно, всяка позиция на дъската може да бъде номерирана от 1 до 24. Съответно за белия играч подредбата на таблата е както следва:
- 2 пула на 24 позиция
- 5 пула на 13 позиция
- 3 пула на 8 позиция
- 5 пула на 6 позиция
Разположението на чиповете на черния играч е огледално.
Кой започва
Преди началото на първата игра всеки играч мята по 1 зар. Този, който метне по-голямото число започва пръв.
Ако се играе до повече от 1 победа, победителя от предходната игра започва пръв в следващата.
Местене на пуловете
Пуловете могат да бъдат местени единствено в една посока. При стандартна игра на табла белите се местят от позиция 24 към позиция 1 (обратно на часовниковата стрелка), а черните от позиция 1 към позиция 24 (по часовниковата стрелка).
Стойността на заровете, които играч метне, отразяват позициите, с които той може да мести пуловете си. При местене, важат следните правила:
- Пул може да бъде преместен само на отворена позиция. Една позиция е отворена, когато върху нея няма 2 или повече пула на противника.
- Стойностите на двата зара отговарят на 2 отделни движения. Ако играч метне 6 и 3, той може да премести 2 пула с 6 и 3 позиции или да премести 1 пул с 9 позиции (само, ако междинните точки 6 или 3 са отворени).
- Чифтовете се играят 2 пъти. При мятане на 5 и 5, играчът трябва да изиграе четири петици.
- Ако играчът има 1 или повече извадени пулове (пулове на бара), той трябва първо да ги върне обратно на дъската преди да може да мести другите пулове.
- Играчът е задължен да изиграе всички възможни движения на зара. Ако само 1 от двата зара може да бъде изигран, той трябва изиграе зара с по-голяма стойност.
Удряне на противников пул
Удряне на противник става, когато играчът премести своя пул върху ‘гол’ противников пул. Пулът е ‘гол’, когато е единствен на позиция. В примера по-долу черните пулове на позиция 2 и 4 са голи. Белите пулове на 6 и 8 позиция могат да ги ударят.
Вкарване на ударен пул
Когато един пул бъде ударен, той се изкарва от игралната дъска и се слага на бара (лентата между полетата). Играчът с ударен пул трябва да го върне в игра преди да може да мести останалите си пулове. За целта трябва да метне зар, който да съответства на свободно поле в противниковия дом. В примера, играчът с черните пулове трябва да вкара ударения си пул в някое от полетата от 1 до 6. При метнат зар 6 и 3 само позиция 3 е свободна и играчът е задължен да вкара пула си на нея. Ако няма свободни позиции отговарящи на заровете, играчът губи реда си.
Премахване на собствени пулове
Когато играчът събере 15-те пула в собствения си дом, той може да започне да ги изважда. Пуловете могат да се изваждат в следните случаи:
- Играчът може да извади пул от позиция, съответстваща на хвърления зар.
- Ако няма пул в съответната позиция, пул от по-горна позиция трябва да бъде преместен. Ако играчът няма пулове на по-горна позиция, той може да извади пул от най-горната налична позиция.
- Ако има алтернатива, играчът никога не е задължен да извади пул.
- След като веднъж пулът е изваден, то той не може да бъде върнат отново в игра.
Победа на Табла
Печели играчът, който пръв успее да изкара всичките си пулове от дъската. При стандартна победа, победителят печели 1 точка.
Ако противникът не е успял да изкара нито един пул от играта, то победителят записва победа ‘марс’ и записва 2 точки.